søndag den 9. september 2012

Biotop 5

 
 
Med guldbillederammen i hånd kan børnehavebørnene og større gå  på opdagelse
 
 
Jeg købte en gamle ramme i en genbrugs butik

Billeder set i gennem billederammen

Åkanderne

Kløverblomsterne

de vilde brombær

Udsigt henover marken

Ja man kan få mange sjov billeder ud af sådan en ramme
 

Ja der gik næsten sport i det

Ja sågar affald fandt vi


Det er ikke let hele tiden at holde det lige, men det gør ikke noget.

Ja er de ikke bare flotte
 

på vejen hjem kom vi forbi dette billede

Næste 3D billede
 

Et 3D billede

Dette var bare almindeligt


Dette skulle være 3D ifølge Julie.
 
 
 
 
Hjemmelavet kort af naturting
 

Vi skal bruge blade, sand, dobbelklæbene tape karton og saks

karton foldes og klipper over

tapen sættes på kortet

Beskytelsen tages af



Bladen sætte på

Vendes i sand

kortet er færdi


Her er hvad vi lige fik lavet.


Dette kan man godt lave med børnehavebørn og deres forældre bliver så stolte når de komme hjem med sådan et kort.
 

Biotop 5 friluftsliv

Jeg har været i gang med friluftslivet og har i den forbindelse lavede en masse forskellige aktiviteter. Jeg har ikke kunne ligge alt ud på min blog(http://tropica2-winni.blogspot.dk/2012/09/biotop-5.html)  da nogle af mine aktiviteter kræver at der er en flok børn tilstedet, det har jeg ikke lige haft mulighed for denne gang.  Jeg vil kort beskrive de forskellige aktiviteter, mit kendskab til dem er, fordi jeg har været på et kursus som hed Børn i naturen.

 Forslag til aktiviteter:

1.      Vi leger vendespil børnene var brikkerne, de var så dyr fra naturen.   Else og Pia var dem som skulle se hvor mange dyr de kunne få.
Lise og Peter var en ko og skulle sige som en ko
Hans og Poul var en and og skulle sige som en and. Osv.
Else og Pia går så på skrift hen til børnene og de skal så lige som det dyr de er, gætter Else rigtigt må hun forsætte indtil hun ikke kan finde flere par, så er det Pias tur.

 Jeg har brugt den rigtig meget i børnehaven ved de store  på 5 år, det er en god øvelse også med at huske hvad dyr man nu lige var.

2.     Vi leger kims lege, hvor der på en strækning både var træ og græs havde vi lagt nogle ting, og så skulle børnene se om de kunne finde dem og tælle dem, dette kan godt være rigtig svært, så børnene skal igen være de store på 5 år.

3.     Vi leger krammetræ, man er sammen 2 og 2, den ene får bind for øjnene og den anden skal så, fører personen med bind for øjnene hen til et træ, så skal personen med bind for øjnene mærke på træet og derefter skal de gå tilbage til hvor de startede, så skal personen med bind for øjne, se om den kan finde træet igen.

Dette var rigtig sjovt, for man skulle både være opmærksom på hvor man gik, have tillid til at personen førte en således at man ikke væltede men man skulle også selv huske vejen..

4.    Jeg fandt i en bog inspiration til at jeg kunne tage min trold som jeg havde lavet i vnt med ud i skoven og så kunne vi se om de kunne finde hans familie måske boede der sågar en over i branddammen ja man ved jo aldrig. (Holberg Steffen(2007):  Børn friluftsliv og natur                                             side 196)

5.     Men jeg har også været over ved min biotop og lavede en aktivitet.
Den hedder Guldrammen. (Holm Anna Marie (2009): Kunstnerisk liv ude med 1-6 år side 24)
Se på min blog.
http://tropica2-winni.blogspot.dk/2012/09/biotop-5.html

Dette var en rigtig sjov opgave og kan laves af alle, Min  datter på 11 år synes til første at det var noget mærkeligt noget vi nu skulle, men da vi først kom i gang og hun kunne se det flotte resultat fik hun flere og flere ideer. Hun fandt også ud af at man kunne lave 3 D billeder det synes hun var fedt.

6.     Så skulle vi til fødselsdag og havde ikke noget kort så vi lavede lige disse her kort. De er hurtigt og børnene elsker at lave dem og forældre bliver så stolte.
Se på min blog.
http://tropica2-winni.blogspot.dk/2012/09/biotop-5.html

 
Der er rigtig meget man kan lave i naturen og det er kun fantasien som sætter grænser. Mens jeg sad og skrev dette her kom jeg i tanke om noget fra min praktik i SFO der havde vi lavet spillet stratego, således at det var børnene som var de forskellige personer i spillet, det synes drengene var et helt vildt godt spil og de lærte at samarbejde og de fik motion, dem som spillede dette var så dem som gik i 3 klasse.
 

Litteratur:

 
Holberg Steffen(2007):  Børn friluftsliv og natur                                             
Holm Anna Marie (2009): Kunstnerisk liv ude med 1-6 år
 
 

1 kommentar:

  1. Hej Winnie

    Skægt hvordan sådan en billedrammer kan skabe fokus og fremhæve ting...

    Jeg kan anbefale at du tørrer planterne et par dage mellem nogle aviser inden du klæber dem op på kortene ;-)

    Vh Ida

    SvarSlet