Med guldbillederammen i hånd kan børnehavebørnene og større gå på opdagelse
|
Jeg købte en gamle ramme i en genbrugs butik |
|
Billeder set i gennem billederammen |
|
Åkanderne |
|
Kløverblomsterne |
|
de vilde brombær |
|
Udsigt henover marken |
|
Ja man kan få mange sjov billeder ud af sådan en ramme |
|
Ja der gik næsten sport i det |
|
Ja sågar affald fandt vi |
|
Det er ikke let hele tiden at holde det lige, men det gør ikke noget. |
|
Ja er de ikke bare flotte |
|
på vejen hjem kom vi forbi dette billede |
|
Næste 3D billede |
|
Et 3D billede |
|
Dette var bare almindeligt |
|
Dette skulle være 3D ifølge Julie. |
Hjemmelavet kort af naturting
|
Vi skal bruge blade, sand, dobbelklæbene tape karton og saks |
|
karton foldes og klipper over |
|
tapen sættes på kortet |
|
Beskytelsen tages af |
|
Bladen sætte på |
|
Vendes i sand |
|
kortet er færdi |
|
Her er hvad vi lige fik lavet.
Dette kan man godt lave med børnehavebørn og deres forældre bliver så stolte når de komme hjem med sådan et kort. |
Biotop 5 friluftsliv
Jeg har været i gang med friluftslivet og har i den
forbindelse lavede en masse forskellige aktiviteter. Jeg har ikke kunne ligge
alt ud på min blog(http://tropica2-winni.blogspot.dk/2012/09/biotop-5.html)
da nogle af mine aktiviteter kræver at
der er en flok børn tilstedet, det har jeg ikke lige haft mulighed for denne
gang. Jeg vil kort beskrive de
forskellige aktiviteter, mit kendskab til dem er, fordi jeg har været på et
kursus som hed Børn i naturen.
Forslag til
aktiviteter:
1.
Vi leger
vendespil børnene var brikkerne, de var så dyr fra naturen. Else og Pia var dem som skulle se hvor mange
dyr de kunne få.
Lise og Peter var en ko og skulle sige som en ko
Hans og Poul var en and og skulle sige som en and. Osv.
Else og Pia går så på skrift hen til børnene og de skal så lige som det dyr de
er, gætter Else rigtigt må hun forsætte indtil hun ikke kan finde flere par, så
er det Pias tur.
Jeg har brugt den
rigtig meget i børnehaven ved de store på 5 år, det er en god øvelse også med at
huske hvad dyr man nu lige var.
2.
Vi leger kims lege, hvor der på en strækning både
var træ og græs havde vi lagt nogle ting, og så skulle børnene se om de kunne
finde dem og tælle dem, dette kan godt være rigtig svært, så børnene skal igen
være de store på 5 år.
3.
Vi leger krammetræ, man er sammen 2 og 2, den
ene får bind for øjnene og den anden skal så, fører personen med bind for øjnene
hen til et træ, så skal personen med bind for øjnene mærke på træet og derefter
skal de gå tilbage til hvor de startede, så skal personen med bind for øjne, se
om den kan finde træet igen.
Dette var rigtig sjovt, for man skulle både være opmærksom
på hvor man gik, have tillid til at personen førte en således at man ikke væltede
men man skulle også selv huske vejen..
4. Jeg
fandt i en bog inspiration til at jeg kunne tage min trold som jeg havde lavet
i vnt med ud i skoven og så kunne vi se om de kunne finde hans familie måske
boede der sågar en over i branddammen ja man ved jo aldrig. (Holberg
Steffen(2007): Børn friluftsliv og
natur
side 196)
5.
Men jeg har også været over ved min biotop og
lavede en aktivitet.
Den hedder Guldrammen. (Holm Anna Marie (2009): Kunstnerisk liv ude med 1-6 år
side 24)
Se på min blog.
http://tropica2-winni.blogspot.dk/2012/09/biotop-5.html
Dette var en rigtig sjov opgave og kan laves af alle,
Min datter på 11 år synes til første at
det var noget mærkeligt noget vi nu skulle, men da vi først kom i gang og hun
kunne se det flotte resultat fik hun flere og flere ideer. Hun fandt også ud af
at man kunne lave 3 D billeder det synes hun var fedt.
6.
Så skulle vi til fødselsdag og havde ikke noget
kort så vi lavede lige disse her kort. De er hurtigt og børnene elsker at lave
dem og forældre bliver så stolte.
Se på min blog.
http://tropica2-winni.blogspot.dk/2012/09/biotop-5.html
Der er rigtig meget man kan lave i naturen og det er kun
fantasien som sætter grænser. Mens jeg sad og skrev dette her kom jeg i tanke
om noget fra min praktik i SFO der havde vi lavet spillet stratego, således at
det var børnene som var de forskellige personer i spillet, det synes drengene
var et helt vildt godt spil og de lærte at samarbejde og de fik motion, dem som
spillede dette var så dem som gik i 3 klasse.
Litteratur:
Holberg Steffen(2007): Børn friluftsliv og natur
Holm Anna Marie (2009): Kunstnerisk liv ude med 1-6 år
Hej Winnie
SvarSletSkægt hvordan sådan en billedrammer kan skabe fokus og fremhæve ting...
Jeg kan anbefale at du tørrer planterne et par dage mellem nogle aviser inden du klæber dem op på kortene ;-)
Vh Ida