torsdag den 6. september 2012

Fra Jord til Bord

 
 
Mine hjemmelavede mejeriprodukter
 
 
Den første i ser er Cremefraiche
 
 

Fløden varmes op til 21 grader
derefter kommer den i skålen og kærnemælk rør i

Cremefraichen står på køkkenbordet natten over


Sådan ser cremefraichen ud næste dag



Den sætte i køleskabet til næste dag
 
 
 
Tykmælksost

Her er hvad vi skal bruge foruden en gryde og termometer

Julie rør i det 2 gang med 5 min interval

 

 
tykmælken skal varmes op til 40 grader


Så blev den 40 grader.



Den øses op i kaffefiltre


Efter har stået i køleskabet natten over, så ser den således ud
 



Gad vide hvordan det smager
 


Kunne måske godt spise på en boller med tomat skiver
 
 
Hjemmelavet Yoghurt

Vi koget mælken ind med en 1/3, ved svag varme dette tog ca. 45 min.

 Da den var kølet ned til 40 grader tilsatte jeg noget økologisk yoghurt.


Så blev den pakket ind i et håndklæde og sæt varmt i 6 timer, da jeg lavede yoghurten, mens det var sensommer, kunne jeg ikke finder andre steder en på badeværelse gulvet. ca 3 timer sendere kom jeg i tanke om at jeg lige havde haft ovnen i gang og jeg flyttede derfor yoghurten ud i oven.
Efter 3 timer var den fin tyk

Efter en nat i køleskabet så var den bare klar til vores morgem mad

Den havde en fin konsistens

Med lidt Akacie honning på smaget det rigtig godt




 
Mine boller af vallen fra Tykmælksosten
Deres fik jeg ikke skrevet ned hvor meget jeg brugte af tingen, da jeg er gamle køkkenassistent er det bare noget som jeg har i fingerne. :-)









 
Så har dejen hævet i 3 timer, hvorfor så langtid var fordi det var en holdhævning
 

Bollerne klar til at komme i ovnene ved 175 grader
De færdig bagte boller

Velbekom en bolle med tykmælksost og brombær marmelade

 
Smør med hvidløg og persille
 

Jeg rystede den i ca 10 min

efter 2 min

efter 4 min.

efter 6 min vallen hældes fra

10 min

så var smøret rørt
 

Salt tilsættes

Persille fra haven tilsættes

Hvidløg


færdig rørt hjemmelavet hvidløgssmør
 
 
 


2 kommentarer:

  1. Hej Winnie

    Sikken du har været i gang - super :-)

    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Hold da kaje du har været igang. SÅDAN skal det gøres..

    Knus Henry

    SvarSlet